Helgetur til Tisleidalen, Valdres

Vi hadde lyst til å dra på en tur i helgen. Det var meldt ganske bra vær og man vet jo ikke utover om det blir siste tur eller ikke. Valget falt på Valdres regionen. Der har vi ikke vært så mye, i alle fall ikke så mye med campingvogn. Vi hadde lyst å dra til et sted vi kunne gå en fjelltur som ikke tok hele dagen, og et fint sted å være. Så valget falt på Bjørkestølen helårscamping i Tisleidalen. Når Frank var ferdig på jobb kom han å hentet meg på jobb, så dro vi direkte derfra.🤩

Da vi kom ut på E16 var det ikke langt vi rakk å komme før vi møtte kø. Den køen gikk mer eller mindre helt til vi hadde passert Hønefoss. Vi brukte 1 time og 45 minutter fra Bærum sykehus til forbi Hønefoss. Tror det er litt mer enn hva som er vanlig på denne strekningen.😅

Det var lenge siden lunsj, og det kom til å bli lenge til middag, så en bolle fra Shell på Vik fikk gjøre nytten.🤩

Det var laaang kø. Ikke noe annet å gjøre enn å ha tålmodighet. Vi hadde ikke noen tid vi måtte rekke. Vi hadde bestilt plass, og kunne bare komme når vi ville.

Når vi kom forbi Hønefoss gikk det strake veien. Var ikke så mye trafikk heller. Skjønner ikke hvor det ble av alle bilene.😅

Vi rakk akkurat å komme frem og rigge oss til før sola gikk ned og det ble helt stummende mørkt.

Dette ble utsikten vår denne helgen. Det var ganske kaldt ute, det krøyp ned mot 2,5 grader på kvelden. Vogna var veldig kald når vi kom, så jeg begynte på middagen med dunjakka på. Det tok ikke mange minuttene før det ble veldig godt og varmt.😍

Det ble sen middag, så kvelden gikk ganske fort. Det er jo sånn når man kommer frem sent.

Det er ikke lenge siden vi var på campingplass nesten alene. Det samme skjedde her. Vi hadde en nabo som lå i telt, men ellers nede på «drop in» plassene her ved elva så var det ikke fler. Det var 3 felt som var merket «drop in», og det stod 2 campingvogner på de plassene også, så 3 var vi til sammen pluss et telt. Vi var ikke helt alene, for det var mange faste plasser her, og der var det en del.

Natta.😴

LØRDAG 28. september

I dag våknet vi til nesten skyfri himmel, men det var -0,9 grader og rim i gresset. Freia og jeg var ute på vår morgen tur.

Målet i dag var å gå til en fjelltopp som het Magalaus. Det passet bra i dag med en tur som ikke var så veldig lang.

Det var ganske kaldt der ute og det blåste ganske kraftig. Først ble det en lang og god frokost. Vi følte ikke vi hadde det veldig travelt. Kunne jo hende det ble litt flere varmegrader utover formiddagen.🤞🏻🤩☀️

Etter frokost gjorde vi oss klare. Pakket sekken med litt varmere klær og litt drikke og kjørte av gårde. Det var ikke langt fra campingen. Det var bare å følge veien videre forbi og på grusvei. Det var bomvei for å kjøre videre innover.

Det kostet 80 kr.

Vi skulle kjøre til Eivasstølen og parkere der som veien slutter.

Det var ikke langt å gå til toppen av Makalus, men de 2,1 km var for det meste oppover.😅

Det var godt skiltet forbi de gårdene som lå ved parkeringen, men uten om det så var det ikke så mye skilting. Det var lett å finne frem, for det var en tydelig sti. Så vakkert landskap vi gikk i. Helt fantastisk.🤩

Freia storkoste seg, hun var løs meste parten av turen.

Det var fint å gå, men det var en del myr og våte partier, så det var litt utenom stien gåing til tider også.

Pust i bakken, rødfargen begynner å komme i fjeset til hu mor.😂😂

Oppe i fjellsiden var det et lite hvitt dekke. Vet ikke om det var rim fra natta eller om det var et tynt snølag.

Når vi kom oss over tregrensen begynte det å bli ganske fin utsikt bakover.🤩🤩🤩🇳🇴🇳🇴🇳🇴

Snart på toppen. Det var skikkelig fint her oppe.

På toppen av Makalus 1099 m.o.h. med makelaus utsikt.. Her var det 360 grader vakker utsikt.😍😍😍

Det blåste ganske heftig på toppen og det var en skald isvind. Vi fant oss et lunt sted i sola, og der var det helt magisk å sitte.🤩☀️

En som elsker å være på tur.

Var glad dunjakka var med på toppen. Den var god å ta på uten på turjakke. Det ble godt og varmt.👍

Vi hadde laget pannekakerøre og skulle steke pannekaker på toppen. Vi droppet å ta det med fordi det blåste så veldig og var så kaldt. Nå vet vi i ettertid at det hadde fungert helt topp her vi satt nå.😌

Må ta bilder i alle retninger, det er viktig.😂😂

Fantastisk utsikt med mektige Jotunheimen i bakgrunnen.😍🇳🇴

Så var det bare å begynne på veien nedover igjen. Det var veldig grei sti å gå, men mange våte myr partier hvor det var veldig vått. Det var en liten utfordring.

Det ble en fin tur.🤩👍

Ganske stor den campingen vi holder til på.😂

Når vi kom tilbake så hadde telt naboen vår dratt. Nå var vi helt alene nede på plassen ved elva. Vi tok oss en liten pust i bakken før vi dro ut på tur igjen. Vi hadde sett et minnested for et flyvrak, og det skulle ikke være så langt unna her.

En som var litt sliten etter fjelltur i dag.😍❤️

Ute var det blitt litt mildere og vi hadde det godt og varmt inne.

Så dro vi ut på tur igjen og lille trille ble stående igjen i sin ensomme majestet.

På veien kjørte vi forbi en stor foss, eller elv? Måtte stoppe å ta noen bilder.

Veien vi skulle kjøre ledet oss også inn på en grusvei. Langt inn på skogen og dette var også en bomvei.

Vi tenkte dette var en snarvei, men GPS sendte oss innover her. Det var ikke så mye annet enn en seter her og der, ellers var det ikke mye å se.

Når vi hadde kjørt vel og lenge innover en grusvei som ble dårligere og dårligere så kom vi til et kryss der det ikke var lov å kjøre lenger. Så da var det bare å snu og kjøre samme vei tilbake.😅

Da reiste vi bare hjem igjen og tok livet litt med ro. Det var deilig og bare slappe av. Ut på kvelden lagde vi deilig middag.

Så ble det en vakker solnedgang ut på kvelden.🤩😍

SØNDAG 29. september

Vi våknet til skyfri himmel og frost. Det var kaldt der ute.

Vi spiste frokost og så begynte vi på hjemveien. Kom oss av gårde kl 1030. Det var lite trafikk på veien, så hjemveien gikk fint.

Vi så til og med en elg over veien, men var alt for treig til å ta bilde av den. Store vakre dyr.

Vi har hatt en super helg i et område som det frister å utforske mer. Nå vet vi ikke om dette var siste tur for sesongen, men det får tiden vise. Blir det en mild høst så kan det jo hende det blir en tur til.😂🤞🏻🤞🏻