Spontantur til Halden

Denne helgen var det ikke planlagt noen spesifikk tur, men det var jo meldt så fin vær så man måtte jo nesten benytte anledningen. Torsdag fant vi ut at vi drar til Halden. Fredriksten camping ligger så fint til og vi liker oss veldig godt der. Har vært der 2 ganger før. Vi hadde ikke pakket noe da vi dro på jobb på fredag, så når vi kom hjem ble det handling, pakking og dra. Da glemmer man alltid noe, og det skjedde denne gang også.😂

Så var vi på tur igjen. Ikke langt å kjøre. Kom oss av gårde ved 1700 tiden. Det var ganske mye trafikk, men kom til Halden ved 1900 tiden.☀️🤩

På Fredriksten camping går det ikke an å bestille plass på forhånd. Her er det bare å møte opp. Jeg hadde lest meg til at det var siste helgen de var oppe for sesongen.😅

Når vi svingte inn foran resepsjonen var det helt mørkt og stengt. Det hang en lapp på døra med et telefon nummer som jeg ringte. Kom til en hyggelig dame som sa at det bare var å finne seg en plass. Så kunne man vippse, eller så ville hun være tilstede på lørdag.🤩👍

Det virket veldig stille her, men vi kjørte inn på plassen. Der så vi INGEN😱😂. Når vi kom litt lenger inn så var det en bil med taktelt som stod der. Vi hadde som sagt vært der før, og visste hvor vi ville stå. Den plassen var ledig. 😂Etter hvert kom det en til, så denne natten var vi 4 stk på den store campingplassen alene.😂😂😂

Ja, ja, vi kan kose oss alene også vi. Lagde Nachos til middag og tok livet helt med ro.👍

Vi så ut av vinduet etter hvert at det hadde vært en fin solnedgang. Himmelen var farget rød. Etter middag gikk vi oss en tur ut på kanten for å se.😍

Her er det god plass.

Fin utsikt over Halden by.😍

Vi vandrer rundt på historisk grunn over alt her. På toppen her vi står nå var det harde kamper på 1600 tallet

Skikkelig fin plass. Vi liker denne campingen veldig godt. Det er så fint her, og rundt campingen ligger jo festningen. Skikkelig fint sted.😍😍😍

På den delen av festningen som ligger bak der vi står, tror jeg det spøker. Så sånn ut her. 😂😂😂Freia var veldig skeptisk.😂😂

Når kvelden kom koste vi oss inne. Vi så på Foræder og bare hadde det fint.

Da vi skulle legge oss var Frank ute med Freia. Han kommer inn og sier at det er Nordlys ute. Jeg trodde ikke på han, men måtte jo ut å se. Da var det en som var rask inn å hente mobil igjen, for her måtte det tas bilder.😅📷👍

Det var helt fantastisk å oppleve. Så jo på sosiale medier dagen etter at det hadde vært mange steder. Så gøy.

LØRDAG 14. september

I dag våknet vi til solskinn uten en sky på himmelen. Det var ganske kaldt, men det ble bedre utover dagen. Jeg tok min faste morgentur med Freia, og vi gikk opp til festningen. Det så ut til å bli en vakker dag.🤩

Så ble det frokost før vi dro ut på nye eventyr.

Vi følte ikke på at vi hadde det noe travelt i dag, så vi somlet litt. Det er jo det som er deilig med å være på tur.😅

I dette område rundt Halden har vi jo utforsket ganske mye, det er 3. gang vi er her. I Sarpsborg hadde vi aldri vært. Det er jo et sted man bare kjører forbi. Så da dro vi hit. Vi hadde undersøkt litt om det var noe å se i byen, og fant et par ting.

Flott ny statue av unge Olav den hellige. Gave til byen i forbindelse med 1000 år jubileumet til Sarpsborg i 2016. Avduket av Kong Harald 29.juli. (tekst fra internett)👍

Byen ble grunnlagt av Olav den hellige. Dette er en annen statue av han som står i byen.

Vi parkerte bilen og tok beina fatt. Vi gikk ned til der Glomma renner. Fint strand og parkområdet. På veien gikk vi forbi jernbanestasjonen, og der kom det lengste toget jeg har sett med tømmer.🚂

Det var mye vann i Glomma.😱

Statue for tømmerfløtningen.

Videre gikk turen opp i gågata. Denne byen hadde mange skulpturer rundt i byen.

Bjørnen tar seg et bad.🤩

Freia var litt liten i forhold.😂

Etter byvandring i Sarpsborg hadde vi lyst til å kjøre ut til Skjærhalden på Hvaler. Vi har jo vært der før, men det var en liten baktanke med det hele. (fra meg) Lisa Aisato har jo galleri der, og kanskje det kunne bli med et bilde hjem til campingvogna. Vi har ledig plass.😅

Sist vi var på Hvaler så var det midt på sommeren og kjempe mye folk. Tenkte jo at det kanskje var litt mindre folk der nå. Når vi kom frem så vi jo at det var en del folk der likevel. Fant parkering tross mange biler.

Har et bilde av henne i campingvogna fra før. Det er et bilde i gult. Hadde lyst på et til i gult. Måtte ikke lete så lenge. Det ble et bilde som heter «søsken» og i våre øyne er det våre fine barnebarn Theo og Brage.

Det blir bra.😂😍🤩

Etter vi hadde gått en runde og sett oss omkring bestemte vi oss for å ta en tur til Svinesund. Vi skulle fylle bensin, kjøpe en lørdagsgodt pose og litt brus. Ikke noe mer, men det var jo ikke lange veien.😂

Det var jo virkelig mye billigere enn i Norge i dag.👍

Portene var oppe på nye Svinesundsbrua. Vi kjørte den gamle fordi vi skulle til Halden. Ikke hadde vi noe å være redd for heller, for vi hadde ikke noe ekstra i baggasjen. Her på gamlebrua var det tollkontroll. Vi ble ikke stoppet da.😂

Vi stoppet i Halden og handlet før vi kjørte tilbake til den tomme campingplassen. Var spent på om det var kommet noen flere nå.

Her var det like tomt. Det var en som var byttet ut. Det kom to bobiler til i løpet av kvelden.

Vi hadde kjøpt oss reker som vi skulle ha til middag.🤩

Det smakte fortreffelig.🤩

I går var det så fin solnedgang, så vi ville gå bort på festningen for å se den i kveld. Her var det bare å følge med på klokka.

Det var et 50 års lag i festlokalene på festningen i dag. Der ble det fyrt av salutt x 3 for jubilanten. Skal si det smalt. Staselige karer utførte salutten.

Når sola var trygt nede så rusla vi tilbake.👍

Det hadde jo vært så fint nordlys i går kveld, så vi var litt spente på om vi ville se det i kveld også. Satt oppe en ekstra time bare for å se.

Ikke noe nordlys der ute i dag nei. Så da ble det natta.😴

SØNDAG 15. september

I dag våknet vi først til overskyet vær, men det klarnet litt opp så vi så sola.☀️

I går kveld så ble det avtalt at Frank skulle til Rakkestad flyplass på vei hjem i dag og være med å fly SAAB Safir. Svigerfar til vår datter Caroline, kjenner en flyger som heter Curt. Til jul i fjor fikk Frank i julegave en flytur med Curt. Han driver med acroflyvning og det skulle Frank få være med på.🤩👍

Det har jo vært mye dårlig vær i sommer, og det har vært litt vanskelig å få det til å passe. Nå ble det avtalt med litt kort varsel og det passet for begge parter. Så på vei hjem i dag dro vi til Rakkestad flyplass.👍

Pakket og klare for å dra. Freia står å tar en siste titt utover plassen. Her har jeg hatt det fint tenker hun.👍

Veien gikk gjennom gårdslandskap og skoger til Rakkestad.

Da vi kom frem ble vi tatt i mot av en hyggelig mann, Curt. Vi kom inn i hangaren hvor flyet hans stod. Det stod der med mange andre fly også. Jeg og Freia var bare med som tilskuere. Frank koste seg veldig med flyprat.🤩😅

Det var nøye innføring og forklaring før de kunne dra ut på tur. Været hadde blitt litt dårligere utover dagen og det var lavt skydekke. Noe acroflyvning var ikke forsvarlig å drive med i dag, men en flytur ble det. Frank var veldig fornøyd vet jeg.🤩

Klar for flytur med Curt.🤩

Først var det å fylle å fuel.👍

Så dro de av gårde. Freia og jeg gikk tilbake til bilen og ventet.

Tror jeg vet om en som liker seg veldig godt nå.😂😂

Etter en times tid i lufta var de tilbake igjen og Frank var veldig fornøyd. Synd med været at det ble så dårlig, men han var nok veldig fornøyd likevel.

Så var det bare å begynne på hjemveien. Gjett hva vi snakket om.😂😂😂

Vi har hatt nok en fantastisk tur. Nå begynner det å nærme seg sesongslutt, men vi håper på noen flere turer før frosten kommer. Vi får se, fra nå er det kulda som styrer.😌

Takk for at du leser.❤️

Én kommentar til “Spontantur til Halden”