Helgetur til Haglebu feriesenter

Denne helgen ble det tur igjen. Det var spådd sånn brukanes vær, så da ville vi dra på tur. Vi har aldri vært på Haglebu før, visste ikke hvor det var engang. Hadde lest på andre bloggsider at det så ut til være et fint sted, og også noen tips fra gode venner.👍

Vi kom oss av gårde kl 1630 etter jobb på fredag. Hadde ventet at det var mye trafikk, men det gikk faktisk greit. Jeg hadde bestilt plass, men jeg skulle hente informasjon i en postkasse når vi kom frem, så det var ikke noe å stresse med.

Etter vi kom ut av Drammen så var det nesten ikke noe trafikk. Det var deilig og bare kunne kjøre uten for mye hassel.😂

Været var strålende.

Kjørte forbi Simostranda, og Ole Einar Bjørndalen ble fotografert i fart.🤩

Beste følelse når den henger bak på. Det var i utgangspunktet ikke så veldig langt, det skulle ta ca 2,5 time. Det virket litt langt likevel, for det var sånn treig vei med mye svinger og en fartsdump i ny og ne.😅

Vi kom frem litt før kl 1900. Det var en kar der som fant konvolutten vår og forklarte hvor vi skulle kjøre. Her var det første mann til mølla, så det var bare å finne seg en ledig plass. Synes at vi fikk en ganske grei plass for helgen jeg, selv om det bare var 2 ledige plasser når vi kom🤩

Vi hadde veldig hyggelige naboer her, ble ønsket velkommen med en gang vi kom. Det var hyggelig.🤩👍

Vi lagde oss middag med en gang for det var lenge siden det var inntatt noe mat. Enkel og grei mat på tur er nachos. Smakte godt som alltid.😍👍

Til kvelden så gikk vi oss en runde for å se, og bli litt kjent på området. Det var en veldig stor plass, og her hadde de laget fine stier og lagt til rette, så det var skikkelig fint å gå tur.😍

Det er mange turmuligheter her også. Vi har tenkt å gå til Haglebunatten i morgen.😅

Opp på det fjellet og innover går turen i morgen. Turen starter med 1020 sherpatrapper, så det blir fin oppvarming.😅😂🤞🏻

Det var bygget sånn fin sti over en stor myr. Da måtte jo jeg se om jeg fant noen multer. Det var ikke flust av dem, men fant 2.😍

Så kom natta og det var det fler enn vi som var glade for. Freia elsker å være på tur for da får hun sove med oss i senga. Da koser hun seg.❤️🥰

LØRDAG 17 AUGUST

Etter en lang og god frokost, bar det ut på tur. Vi begynte vel å gå i elve tiden. Det var også mange andre som gikk i det momanget.🤩👍

Jeg hadde lest om denne turen til Haglebunatten. Det er en kategori blå tur. Tenkte at det går fint bare man går i sitt eget tempo, og det gjorde vi. Det starter med en fin sti fra campingen. Ca 600 m til innsteget til Sherpatrappene.

Et veldig zoomet bilde, men her ser vi trappene oppover fjellsiden. Bare å glede seg.😱😅😂

Ved snøfonntjenn slutter trappene og derfra er det bare videre oppover og oppover.😅

Så var det bare å begynne å gå.

Hvert 100 trinn var merket. Bare å holde motet oppe.😂

Her var det bare å ta steg for steg og ta seg en pause i ny og ne. Imponert over lille Freia, hun hoppet opp alle trappene uten problem.

Det gikk ganske fort til at vi fikk utsikt, og det var det nesten hele veien oppover.

Rød og god i trynet nå ja, men still going strong.😂😂😂

Det er bra at de heier, det trenger vi på dette tidspunktet.😅😅😅

Og resten, det var et stykke det også. Dette var en tur der toppen ligger et godt stykke inne på fjellet, så jeg hadde følelsen at vi gikk og gikk og gikk, opp og opp og opp. Etter trappene ble det en ordentlig pause før vi gikk videre. Var gjort så fint med steinbenker og steinbord.

Det var jo ikke så langt, 1,6 km til Haglebunatten. Det var bare at de 1,6 km var i relativt bratt oppoverbakke.😅😌😌

På turen etter trappene og opp til toppen ble det ikke tatt så mye bilder. Da hadde jeg nok med bare å komme meg opp. Synes det var veldig bratt, men det gikk bra i musetempo. Rød i toppen her og😂😂😂😂

«Bare» 0,5 km igjen.😅

Klarte det. Det var skikkelig fin utsikt fra toppen.❤️😍🤩

Det blåste noe veldig på toppen, så her var det bare å kle på seg.

Det måtte jo tas noen bilder på toppen. Har skrevet oss inn i turboka som ligger på toppen også.👍

Vi ble litt redd for at dette regnet skulle komme vår vei, men det holdt seg heldigvis borte.

Etter at alle bilder fra toppen var tatt, så ville vi finne oss et sted i le. Det blåste så veldig på toppen, så vi ville ikke sitte der å spise. Vi måtte ikke gå så langt ned før vi fant oss en fin plass. Freia var også fornøyd med å få litt å tygge på.😍

Før vi dro hjemmefra så lagde jeg en halv liter med pannekakerøre. Så det skulle vi prøve å lage oss. Det ble så bra og så godt. Hadde med røre, stekesmør og sukker. Stekte på primus og koste oss som bare det.🤩😍👍

Det smakte veldig godt ute i frisk luft.

Freia koste seg med pannekake også.

Så ble det en liten dessert også. Så var det etter hvert på tide å pakke sammen og begynne på den lange nedover turen. Det er jo ikke noe bedre å gå nedover synes nå jeg. Så det var bare å sette i gang.😅😅

Det var så fantastisk vakkert oppe på toppen. Det var fjell så langt du kunne se i alle retninger.🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴

Man ser det ikke så godt på bildet, men her er det skikkelig bratt nedover.

Pust i bakken. Her var det godt å ligge. Kunne lett ha blitt liggende.😂😂😂😂

En liten rast før vi begynte på trappene nedover.

Dette var det værste på hele turen for meg. Her fikk knærne kjørt seg skikkelig. Det ble mange stopp og jeg gikk til tider sidelengs ned. Vi kom oss ned til slutt og da var mine bein som å gå på spaghetti bein.😂😂😂😂

Ja her var det helt umulig bein å gå på. Det var veldig godt å komme frem. Etter å ha restituert litt så lagde vi middag. Vi har kjøpt oss ny grill til å ha med på tur, så i dag ble det første gang med ny grill. Det smakte veldig godt med mat etter en sånn topptur som vi har vært på i dag.

Kvelden gikk med til bare å slappe av og ikke gjøre så mye mer. Vi var nok litt slitne alle 3. Freia fikk mat og så har hun sovet nesten hele kvelden. Hun har hatt en toppers dag tror jeg. Hilst på mange hundevenner og snust og kost seg hele veien.😍👍

Ble en liten kveldstur på stive bein, før natta kom.

SØNDAG 18. AUGUST

I dag sov vi faktisk litt lenge til oss å være. Hadde vel behov for det med gårsdagens utflukt i beina. Freia og jeg var ute på en liten morgentur når vi våknet.🤩 Det var ganske støle bein å gå på for min del i dag😂😂😂😂

Så var det frokost og begynne å pakke sammen. Det gikk ganske fort. Kom oss av gårde ca 1130 og var enige om at vi hadde hatt en fin helg. Vi likte oss veldig her på Haglebu, så hit har vi lyst å komme tilbake. Det er mange fine turmuligheter her.

Ja tenk, oppå der var vi i går. På den høyeste av de toppene som stikker opp.

Turen hjem gikk fint uten noe trafikk. Det virker som det tar veldig lang tid å kjøre derfra, men det er bare litt over 2 timer. Det er bare 50-60 og 70 km/t vei, så det går ikke så fort.😅

Vi har hatt en super helg.🤩🇳🇴

Én kommentar til “Helgetur til Haglebu feriesenter”