Dag 7, og en fantastisk dag i Burano og Venezia

I dag var vi tidlig våkne og kom raskt i gang. Våknet til sol fra klar himmel og det var første gang på turen. Det så ut til å bli en varm og fin dag. Vi spiste en rask frokost, for i dag var planen og ta bussen til Venezia (10 min) og båten ut til Burano. For så å ta båten tilbake til Venezia igjen. Så her var det bare å komme i gang.🤩

Vi kjøpte tur/retur bussbillett i resepsjonen på campingen. 6 euro pr. person. Det var egentlig veldig greit å kunne gjøre det her. Så var det 5 min. å gå til bussen. Den gikk hvert kvarter, men vi rakk en med en gang, så det var deilig.👍🏻

Vi var begge kledd for en dag i solen. Bussen var helt full, så bare ståplasser igjen for oss. Freia hang på armen og var helt komfortabel med det. Selve bussturen tok jo bare 10 min, så det gikk helt greit.

Vi kom inn på bussholdeplassen i Venezia. Jeg hadde ikke gjort så veldig mye reserch om hvor båten til Burano gikk. Det eneste jeg visste var at man først må ta båt til Murano og skifte der til Burano. Det var masse folk, over alt, og jeg tror ikke alle visste hvor de skulle de heller. Uansett, endelig var vi i Venezia (for 3. gang). Det gikk ikke å finne ut av hvor båten gikk uten å spørre. Var på turistinformasjonen og fikk forklaring.😂👍🏻

Det var et stykke å gå, men fant frem til slutt.

Her var det også bare ståplasser, men det var deilig å stå der ute hvor man fikk litt luft. Den båtturen var ikke så lang.

Vi byttet båt på Murano og tok båten videre til Burano. Plutselig dukket de fargerike husene opp som denne øye utenfor Venezia er kjent for.🤩

Det var masse folk med båten, så når vi gikk av var det fullt av folk over alt.

Vi gikk rundt i trange smug på kryss og tvers og sånt blir det mange bilder av.

Det var akkurat som å gå rundt i maleri. Så utrolig vakkert.🤩🤩🤩🤩

Freia fulgte med. Hun fikk så mange komplimenter og det var så mange som synes hun var så fin. Det er nesten morsomt å ha henne med på så mange steder. Vi hadde vann i sekken og drikkeskål med, men rundt i byen var det mange drikkefontener og da drakk hun av hånda. Det gikk så fint.👍🏻

Ikke det skjeve tårnet i Pisa, ,men det skjeve tårnet på Burano. Det var virkelig skjevt.😅

Utrolig vakkert sted. Dette kom jeg over bare helt tilfeldig på instagram i vinter. Etter å ha googlet dette stedet og fant ut at det lå utenfor Venezia, da kom det ganske fort på reiselisten. Og det skuffet ikke.🤩

Vi besøkte også det mest kjente huset i Burano. Bepi`s house. Det er det mest fargerike og har mye geometri.

Etter så mye fotografering så blir man jo sulten. Det var godt å sette seg litt ned i skyggen også, for det begynte å bli ganske varmt.😅

Maten smakte forøvrig veldig godt.

Det var så mange fine steder på denne øya, så det ble tatt en dullion med bilder.😂😂

Første isen i Italia, men ikke den siste. Italiensk is er best.🤩

Klokka hadde blitt langt på dag, så etterhvert følte vi at vi hadde sett hver krik og krok av denne øya. Vi bestemte oss for å reise inn til Venezia igjen og tilbringe resten av dagen der inne. Jeg hadde også sett på YouTube at folk hadde stått kjempe lenge i kø her for å komme med båten. Vi ønsket ikke en sånn seanse, så vi dro før alle andre skulle dra.

Båten la til midt i byen i Venezia. Vi hadde ikke noen mål og mening egentlig med å være i Venezia, bare rusle rundt å se oss omrking. Vi har vært her flere ganger før, så det er ikke noe vi MÅ se.

Det vi opplevde når vi kom i land var jo at det var sinnsykt mye folk i gatene der. Jeg hadde jo forventet det, men det var helt ellevilt.😅

Vi søkte til de litt mere trange smugene som det ikke var så mange folk. Der gikk det greit å gå uten å stange i folk hele tiden.

Vi kom oss frem til Rialto broen. Der var det selvfølgelig masse folk. Fikk tatt bilder før vi fant ut at vi hadde jo heldagskort på båt, så vi kunne ta båten til Markusplassen.

Vi hoppet på den første og beste som kom, og det viste seg å være melkeruta. Det tok lang tid å komme seg til Markusplassen.

Da vi gikk i land på Markusplassen så viste det seg at der var det rigget for en konsert. Der var det avstengt hele plassen. Vi fikk med oss «sukkenes» bro.

Klokka hadde blitt langt på dag, og jeg tror vi kjente det på kroppen at vi hadde vært ute i denne varmen i mange timer og gått mange skritt. Vi bestemte oss rett og slett for å begynne på hjemveien. Vi gikk til Rialto for å ta båten til buss stasjonen. Først en is til.

Da var det ikke noe mer en ståplasser igjen. Heller ikke på bussen. Det gikk veldig fort å komme seg hjem da, for når vi gikk av båten på buss stasjonen, stod bussen der, klar for å gå.

Vi hadde hatt en super dag ute. Merket godt når vi kom til Venezia at det ikke var så hyggelig å være der når det var så overfylt med folk over alt.

Da vi kom hjem var det godt å ta en liten «time out» ute i skyggen. Freia var supertrøtt, for hun hadde jo ikke fått sove noe i hele dag.🥰

Fint lite avlukke for oss selv.🤩

«Er det mulig å slippe meg inn, eller?»😂😂

Til kvelds ble det take away pizza. Det kunne fikses her på campingen. De har egen restaurant.

Så kom natta, og i morgen reiser vi videre. Da har vi 31 mil å kjøre og skal ende opp i Siena, Toscana.

Én kommentar til “Dag 7, og en fantastisk dag i Burano og Venezia”