Dag 6, transportetappe inkl. 3 land

I dag skulle vi reise til Venezia. Det var en tur på 49 mil, så det var bare å komme i gang. Etter litt om og men kom vi oss av gårde klokken 1000. Ute var det oppholdsvær, men det hadde regnet litt i natt. Skydottene hang lavt over fjellene i dag også.

Vi visste at vi ikke var så langt unna grensen til Østerrike. Og vi var klar over også at der må man ha det man kaller vignett i ruta for å kjøre på motorveien. Plutselig kjørte vi forbi en bensinstasjon som sa dette var siste før grensa, og der solgte de slike vignetter. Vi kjørte forbi. Vi suste også plutselig inn i Østerrike. Vi så at politiet var veldig ivrig på andre siden. Så ut som de stoppet og sjekket alle. Vi ble litt nervøse.🤪

Vi skulle bare kjøre 10 mil gjennom Østerrike, men det er nok greit og ha sysakene i orden for ellers vanker en ganske stor bot.🤪

Det var mye fint å se på langs motorveien, men vi måtte finne en bensinstasjon så vi kunne kjøre lovlig.

Etter noen mil fikk vi tak i en slik vignett. Kostet 8 euro for en dagsbillett, og 11 euro for en 10 dagers billett. Jeg ble litt forfjamset når hun spurte hva jeg skulle ha. Jeg husket brått ikke om vi kom gjennom Østerrike når vi skulle hjem. 3 euro forskjell overlever vi nok.😂

Vi kjørte over Brenner passet denne gangen. Det har vi ikke gjort før. De andre gangene vi har kjørt fra Østerrike til Italia har det vært over andre fjelloverganger. Det blir siste gang over Brennerpasset for vår det. Her var det tydelig at alle trailerene gikk og det var kjempe kø. Skikkelig kaos. Når vi nærmet oss grensa så måtte alle inn i en fil fra tre filer. Da blir det kaos. En liten trøst var at det var mye værre for de som skulle fra Italia og inn i Østerrike.😳

11 euro skulle de ha i bompenger for å kjøre over her også.😎

Når vi kom over grensa så løste køen seg opp. Da var det ille nok å se på køen i motsatt kjøreretning. Den var kjempe lang.🙃

Det tok ikke lang tid inn i Italia før kravet om bompenger begynte. Her var det bare å trekke lapp, så betaler man når man kjører av veien.😅

Vi kjørte nesten i et strekk i dag. Hadde et bensin, tisse, lufte Freia stopp, ellers gikk det i et. Det var mange trailere på veien så det gikk ikke så fort heller.

Ikke var det så mye å se på veien heller. Veien ned fra grensa og ned til Gardasjøen gikk veldig greit å kjøre. Når vi kom ut på veien mot Venezia i Verona, da var det en helt annen kjørekultur. Her så vi mye stygg kjøring, så det gjaldt å følge med.🧐

Vi har også stått en del i kø. Kjedelig😞

Ta det rolig………et eller annet stod det her.😂

Endelig dukket Venezia opp på skiltet. Synes det ble litt langt på slutten. Når vi kjørte av motorveien så var det ikke småpenger de skulle ha. Jeg tippet på forhånd og tok litt i, 34 euro.🤪

Vi sjekket inn på camping Venezia Village akkurat kl 1700. Her fikk vi oss en fin plass. Den er veldig privat. Her er planen å bli i 2 netter,.

I dag ble det laks til middag som jeg hadde med i fryseren hjemmefra. Smakte godt.🤩

Freia spiste godt når vi fikk rigget oss til og hun tok livet helt med ro mens vi spiste. Hun har sovet seg gjennom 49 mil i dag også. Vært så flink. Ikke noe problemer.❤️

Til kvelds gikk vi en runde på campingen for å orientere oss. Det er en stor og fin camping. Alle har sånne egne små smutthull som vi har. Vi så etter om det var noen andre Nordmenn her, men det var det ikke. Det er svensker, dansker, engelskmenn, nederlendere, tyskere, finner, polakker, belgiere, tsjekkere, ja til og med skotter. Og Italienere da. Ganske mange land er representert, men vi var de eneste fra Norge.😅

Vi har kjørt i overskyet vær i hele dag. Litt regn noen steder. I morgen har vi tenkt å ta bussen inn til Venezia og ta båten ut til Burano. Bussen går rett utenfor campingen her og tar 10 min. Den går hvert kvarter. Det er kjekt. I morgen er det meldt strålende vær, kanskje vi får vår første soldag i morgen. Vi er forberedt.🤩🤞🏻🤞🏻🤞🏻🤞🏻🤞🏻

Det har vært en lang dag i bilen og det kjenner man på kroppen. Resten av kvelden forholdt vi oss helt i ro her vi koser oss aller mest.🤩

3 kommentarer til «Dag 6, transportetappe inkl. 3 land»

1. Fikk tid nå til å følge dere, tok alle de fine turene på engang. Kos dere videre. Klemmer fra tanta 🥰

2. Det er ikke noe fint vær her i Tønsberg heller
    Dårlig sommer hittentil
    Hyggelig og følge dere på tur