Endelig er ferien i gang og vår rundtur i Europa

Turen har vært planlagt lenge og vi har ventet veldig lenge på at dagen endelig skulle komme. Vi hadde pakket det meste på torsdagen, så når vi kom hjem fra jobb så var det bare å hekte på og dra av gårde.

Vi kom oss av gårde ganske nøyaktig kl 1630. Det var masse trafikk, så det var bare å følge strømmen.

Denne første etappen blir ganske lik den vi kjørte i fjor. Det var jo middagstid, så vi stoppet på Mc Donalds på Råde i år som i fjor. Freia får alltid en helt plain hamburger som går ned på høykant.🤩

Så gikk veien videre nedover mot Sverige. Vi hadde også en rask stopp på Nordby for å handle litt proviant.

Deretter bar det nedover Svenskekysten. Endelig var vi i gang. Milene fløy unna og vi kjørte i all slags vær. Det var sol og det var regn om hverandre.☀️🌧️🌧️

Rett etter vi hadde passert Uddevalla var det omkjøring hvis man skulle til Gøteborg. Det ble skiltet innover et godt stykke i Sverige før vi vendte nesa sørover igjen. Det virket som en veldig omvei, men det var vel ikke mange mil. Vet ikke jeg. Fikk sett Bohus festning fra en annen kant enn den vi bruker da.🤣

Sola begynte etter hvert å gå ned også og da ble det noen bilder av den fine himmelen også.🥰

Omkjøringen møtte E6 igjen midt i Gøteborg. Da var vi på rett kurs igjen. Vi hadde blitt litt senere pga. denne omkjøringen. Det var hele tiden mørke skyer som truet på himmelen. Det var bare byger og gikk fort over, men det tok seg bra ut på bilder. Jeg som passasjer har jo ikke så mye å drive med på høyre flanke, så bilder blir tatt.😂😂

Klokka begynte å nærme seg 23 og vi hadde en rasteplass vi skulle sove på. Har sovet her ved 2 anledninger før, men vi ble litt usikre nå om det var plass til oss siden vi kom så sent. Det var spennende når vi svingte av veien og opp på rasteplassen. Det var mange der, men det var heldigvis en plass til oss også. Etter 42 mil tok vi kvelden på første etappe.

LØRDAG 29. JULI OG DAG 2 PÅ VÅR TUR

Etter en god natt søvn våknet vi ganske tidlig. Vi hadde en etappe på 48 mil i dag og det innebar også en 2 timers fergetur. Her var det bare å sette i gang dagen. Ute var det ganske fint vær. Freia og jeg tok oss en morgentur.

Frokosten var også veldig lettvint. Jeg hadde laget nystekte baguetter før vi dro hjemmefra i går og kokt egg. Lagde ferdig og hadde det i kjøleskapet. Da var det bare å hente ut matpakken og vips så hadd vi frokost.👍🏻

Vi var klare til å dra av gårde kl 0800.

Passerte Hallandsåsen og suste nedover svenskekysten. Vi stoppet for å fylle bensin før vi skulle kjøre over til Danmark. Alt er jo dyrt der pga. kronekursen.

Klokka 1000 kom vi til Øresundbroen. Vi har årsabonnement og det lønner seg faktisk. Så her er det bare å kjøre på skiltgjenkjenning.

Så var det å ta fatt på den urkjedelige veien fra Kastrup og utover til fergen. Det er virkelig ingen ting å se på.

Denne gangen skulle vi ta fergen fra Gedser i Danmark til Rostock i Tyskland. Den skulle ta 2 timer over og passet mer med retningen vi skulle når vi kom i land. Når vi kom frem til havnen så vi at det var mange som stod i kø. Han vi kjøpte billetten av sa at Danmark hadde begynt fellesferie i går og det var mange som skulle med båten. Han var veldig usikker på om vi fikk plass med den båten som skulle gå om 1 time. (kl 1300), men at vi helt sikkert ville få plass på den neste som skulle gå 1545. Var ikke så mye vi fikk gjort med det og stilte oss i kø. Billetten kostet 2900 kr for vår ekvipasje på 10 m.

Det var bare å vente. Omsider kom det en ferge og de begynte å fylle på. Vi hadde virkelig ikke trua for det var mange som var før oss i køen. De fylte på og fylte på og plutselig fikk vi kjøre på også som en av de helt siste. Det kom en personbil til etter oss, så ble det fullt. Det var deilig og ikke måtte vente der helt til 1545.🤩

Fergeturen tok som sagt 2 timer over. Siden vi var en av de siste som kom på så var det helt stappfullt når vi kom opp i salongen. Ingen steder å sitte. Da gikk vi ut på dekk, og der var det like fult.

Frank gikk en runde inne for å se om det var blitt noen ledig sitteplass. Vi fikk oss en plass til slutt. 2 timer tar ganske lang tid når man bare sitter å venter på å komme i land.

Omsider kom vi i land og da stod vi i en lang kø etter vi hadde kjørt av båten. Alle skulle inn på samme motorvei, så det ble litt køståing. Når vi endelig kom oss gjennom så gikk det greit.

Vi stilte inn GPS på den campingplassen vi hadde booket oss inn på. Det skulle være 8 mil fra Rostock.

Vi stoppet og fylte opp tanken tidlig på vår ferd i Tyskland. Var greit å ha full tank og bare kjøre for å komme i gang. Det var så fint på det stedet vi stoppet, så det måtte bli et stemningsbilde..🥰

Når vi hadde kjørt en stund så måtte vi svinge av veien i en omkjøring fordi det var veiarbeid. Da kom vi virkelig ut på landsbygda.

Der kom vi også over på den mest humpete betong veien vi noen sinne har kjørt på. Det var så ille at det gikk bare i 30-40 km/t. Kom jo aldri frem hadde vi følelsen av.

Ved 17 tiden ankom vi den første campingplassen vi skulle ligge på. Her skal vi være en natt før vi kjører videre i morgen. Vi fikk oss en fin plass, ikke helt nede ved vannet, men plassen foran oss var ledig, så da hadde vi sjøutsikt.👍🏻

Freia fikk også velkomstpakke. Det har vi opplevd før på noen campingplasser i Tyskland. Det er hyggelig da. Den innholder en liten pose med tørrfôr/godbit og en liten pose med våtfor. Den har også en rull med hundeposer. Det er pluss i boka at de tenker på hundene også.

Det var jo en sånn vakker kveld der ute og 28 grader. Vi hadde ikke spist på kjempe lenge, så det første vi gjorde var å lage oss en enkel middag. Det ble kylling og salat. Jeg hadde tenkt å ha tacolefser til dette, men det hadde jeg glemt å kjøpe. Da ble det bare kylling og salat. Koste oss, det gjorde vi.

Det var skikkelig deilig å sitte ute. Fin temperatur og bare velstand. Freia tok livet med ro bak fluenettingen inne. Hun ville ligge der.

Det var en veldig fin plass vi var på, så etter middagen måtte jeg ut å knipse litt bilder.

Så kom den ordentlige feriefølelsen.🤩👍🏻

Freia hadde ikke lyst å bade. Vi prøvde, men ville ikke.

Det var veldig fint å bade her og det var mange som gjorde det. Frank fikk lyst å prøve å ta seg en dukkert han også, så brått var han klar for en dukkert.

Det var visst veldig deilig. Jeg hadde litt lyst jeg også, men jeg synes det er så mye hassel så det får bli en annen gang.😂😂

Kvelden var helt vidunderlig og vi satt ute helt til sola gikk ned. Vi ryddet inn bord og stoler i bilen igjen, for vi skal jo videre i morgen. Jeg skulle sette meg ned for å skrive litt på tureventyret, men makan til mye frustrasjon det ble. Først skal bilder lastes over fra telefonen til iCloud og så skal de synkroniseres med Mac. Nettet var superdårlig, så det gikk så tregt. Jeg hadde rimelig høy puls mange ganger i går kveld og både telefon og Mac holdt på å bli kastet i sjøen. Jeg måtte bare gi opp.

Vi hadde en super første kveld i Tyskland. I morgen går veien videre i ren kjøreetappe og vi skal ende opp i Nürnberg,